This is the time, it's a delicate line to the beginning of what's yet to come.

Har jag berättat att det var fest för Bela förra helgen? Det var det i alla fall och helskotta vad jag inte var nykter. Men kul hade vi! Först festade vi här hemma med en massa folk, sen Asian och sist Corner. Man mådde ju som man förtjänade på söndagen.. Usch!
I fredags var det valborgsmiddag hos Nalles föräldrar efter jobbet och efter middagen tog vi oss till majbrasan i Vilshärad. Emil som också var med körde Nalle till jobbet på hemvägen och jag och Emil fortsatte hem. Jag gick och la mig och Emil gick hem och drack med Scott. Kl 02:10 ringde Nalle och frågade om jag kunde hämta honom i stan och kär som man är så ställer man upp. 02:20 var jag framme och då körde jag, Nalle och Staffan hem till Nalle där Emil och Scott var. Drack lite och åt vitlöksbröd och popcorn kl 4 på morgonen, mums! Ca 05:10 gick vi och la oss och sen vaknade jag 5 timmar senare och kunde inte somna om vilket var vääääldigt otaktiskt med tanke på att jag skulle iväg till Sveg den kommande natten. Var i helvete ligger Sveg tänker ni då? Mjo, det ligger ganska exakt 12 timmar med bil uppåt i Sverige. 75 mil tror jag vi kom fram till. Mamma och Margaretha (Kvinnan vi ska ha Sheya, den nya hästen, hos och där vi hade Zorita, vår förra häst) kom och plockade upp mig på Andersberg kl 01:50 natten till igår (Söndag) och sedan började vi resan upp till Sveg. Ganska segt med tanke på att man inte får köra mer än 80 km/h med hästtransport där bak. Men det gick bra en bit och när det var dags att kolla på kartan (Vi var ett par mil från Trollhättan då) så stannade vi till utanför en mekonomen-verkstad och där låg även en bensinstation som utförde bilservice. Anledingen till att jag berättar detta är att vi inte fick igång bilen igen när vi skulle fortsätta färden och klockan var 04:20 så därför var ju ingenting öppet - varken macken eller verkstaden. Typiskt va? Sten hade berättat för mamma att vi hade gratis vägassistans om det skulle hända något utmed vägen men mamma bara skakade på huvudet och bara "ja, ja, det blir nog bra". Nu skulle vägassistansen komma till nytta. Mamma ringde och de skulle skicka ut en servicebil som skulle hjälpa oss. Ett par minuter senare kör två tidningsbudbilar in och tankar på macken så vi går ner och frågar om det möjligtvis har några startkablar, men icke. Den ena mannen sa att han hade det i sin privata bil en bit härifrån, men vi tackade och sa att vi ringt vägassistans men att vi inte vet hur lång tid det tar innan dem kommer. Tidningsbuden körde iväg och en halvtimme senare rullar en bil fram till vår bil och Margaretha tycker det var konstigt att vägassistansen skickade en privat bil att hjälpa oss, men det gjorde ju ingenting. När mannen stiger ur sin bil ser vi att det är tidningsgubben som kört och hämtat sin privata bil och kommit tillbaka för att hjälpa oss! Vilken ängel! Bilen kickar igång, Margaretha får en GöteborgsPosten och så kör vi vidare. Resten av vägen gick bra, vi såg en räv, en och annan älg och en jäkla massa skog. kl 13:45 (observera att vi startade 01:50) var vi framme hos Malin som ägde hästen och hon och hennes man bjöd oss på Tacos och sedan åkte vi bort till stallet. Så otroligt vacker hon är, Sheya. Jättemysig och trevlig i all hantering och väldigt rolig att rida. Malin lånade en islandshäst i stallet och jag tog Sheya och så red vi ut en runda i området. Det kändes jättebra. Vi mötte bilar utan ljuddämpare och grejer som bara gasade förbi allt dem kunde men Sheya brydde sig inte ett smack. Helt underbar häst, precis som vi hade föreställt oss henne. Vi kom tillbaka till stallet och mamma satte upp och testade henne i de olika gångarterna i paddocken. Oj, vad mamma var ringrostig! Men hon kommer väl in i det snart. Vi åkte hem till Malin igen och sov i 1,5 timme och sedan beställde vi pizza och skrev under köpekontrakt och tog emot pass, hästlicens, tävlingsbok, vaccinationspapper m.m. Vid 20:30 åkte vi till stallet igen och lastade in sadel, träns, täcken, mat och alla andra tillbehör och såklart hästen i transporten. 21:30 var vi iväg mot Halmstad igen och vägen  gick felfri! Vår Sheya stod helt stilla i transporten i 12 timmar! Otroligt duktigt. Väl hemma (vid ca nio i morse) ryktade vi henne, gick en promenad med henne i skogen och släppte ut henne i en hage full med grönt gräs. Det måste verkligen vara en omställnng för henne med tanke på att det var massa snö uppe i Sveg, sen hoppar hon in i en transport och nästa gång hon kommer ut så är det sommar.
Än så länge verkar hon trivas och jag ska dit en sväng ikväll med och se hur det är med henne.
Längtar till onsdag då jag ska rida en runda med henne :)
Har jag berättat att det var fest för Bela förra helgen? Det var det i alla fall och helskotta vad jag inte var nykter. Men kul hade vi! Först festade vi här hemma med en massa folk, sen Asian och sist Corner. Man mådde ju som man förtjänade på söndagen.. Usch!
I fredags var det valborgsmiddag hos Nalles föräldrar efter jobbet och efter middagen tog vi oss till majbrasan i Vilshärad. Emil som också var med körde Nalle till jobbet på hemvägen och jag och Emil fortsatte hem. Jag gick och la mig och Emil gick hem och drack med Scott. Kl 02:10 ringde Nalle och frågade om jag kunde hämta honom i stan och kär som man är så ställer man upp. 02:20 var jag framme och då körde jag, Nalle och Staffan hem till Nalle där Emil och Scott var. Drack lite och åt vitlöksbröd och popcorn kl 4 på morgonen, mums! Ca 05:10 gick vi och la oss och sen vaknade jag 5 timmar senare och kunde inte somna om vilket var vääääldigt otaktiskt med tanke på att jag skulle iväg till Sveg den kommande natten. Var i helvete ligger Sveg tänker ni då? Mjo, det ligger ganska exakt 12 timmar med bil uppåt i Sverige. 75 mil tror jag vi kom fram till. Mamma och Margaretha (Kvinnan vi ska ha Sheya, den nya hästen, hos och där vi hade Zorita, vår förra häst) kom och plockade upp mig på Andersberg kl 01:50 natten till igår (Söndag) och sedan började vi resan upp till Sveg. Ganska segt med tanke på att man inte får köra mer än 80 km/h med hästtransport där bak. Men det gick bra en bit och när det var dags att kolla på kartan (Vi var ett par mil från Trollhättan då) så stannade vi till utanför en mekonomen-verkstad och där låg även en bensinstation som utförde bilservice. Anledingen till att jag berättar detta är att vi inte fick igång bilen igen när vi skulle fortsätta färden och klockan var 04:20 så därför var ju ingenting öppet - varken macken eller verkstaden. Typiskt va? Sten hade berättat för mamma att vi hade gratis vägassistans om det skulle hända något utmed vägen men mamma bara skakade på huvudet och bara "ja, ja, det blir nog bra". Nu skulle vägassistansen komma till nytta. Mamma ringde och de skulle skicka ut en servicebil som skulle hjälpa oss. Ett par minuter senare kör två tidningsbudbilar in och tankar på macken så vi går ner och frågar om det möjligtvis har några startkablar, men icke. Den ena mannen sa att han hade det i sin privata bil en bit härifrån, men vi tackade och sa att vi ringt vägassistans men att vi inte vet hur lång tid det tar innan dem kommer. Tidningsbuden körde iväg och en halvtimme senare rullar en bil fram till vår bil och Margaretha tycker det var konstigt att vägassistansen skickade en privat bil att hjälpa oss, men det gjorde ju ingenting. När mannen stiger ur sin bil ser vi att det är tidningsgubben som kört och hämtat sin privata bil och kommit tillbaka för att hjälpa oss! Vilken ängel! Bilen kickar igång, Margaretha får en GöteborgsPosten och så kör vi vidare. Resten av vägen gick bra, vi såg en räv, en och annan älg och en jäkla massa skog. kl 13:45 (observera att vi startade 01:50) var vi framme hos Malin som ägde hästen och hon och hennes man bjöd oss på Tacos och sedan åkte vi bort till stallet. Så otroligt vacker hon är, Sheya. Jättemysig och trevlig i all hantering och väldigt rolig att rida. Malin lånade en islandshäst i stallet och jag tog Sheya och så red vi ut en runda i området. Det kändes jättebra. Vi mötte bilar utan ljuddämpare och grejer som bara gasade förbi allt dem kunde men Sheya brydde sig inte ett smack. Helt underbar häst, precis som vi hade föreställt oss henne. Vi kom tillbaka till stallet och mamma satte upp och testade henne i de olika gångarterna i paddocken. Oj, vad mamma var ringrostig! Men hon kommer väl in i det snart. Vi åkte hem till Malin igen och sov i 1,5 timme och sedan beställde vi pizza och skrev under köpekontrakt och tog emot pass, hästlicens, tävlingsbok, vaccinationspapper m.m. Vid 20:30 åkte vi till stallet igen och lastade in sadel, träns, täcken, mat och alla andra tillbehör och såklart hästen i transporten. 21:30 var vi iväg mot Halmstad igen och vägen  gick felfri! Vår Sheya stod helt stilla i transporten i 12 timmar! Otroligt duktigt. Väl hemma (vid ca nio i morse) ryktade vi henne, gick en promenad med henne i skogen och släppte ut henne i en hage full med grönt gräs. Det måste verkligen vara en omställnng för henne med tanke på att det var massa snö uppe i Sveg, sen hoppar hon in i en transport och nästa gång hon kommer ut så är det sommar.
Än så länge verkar hon trivas och jag ska dit en sväng ikväll med och se hur det är med henne.
Längtar till onsdag då jag ska rida en runda med henne :)

Kommentarer
Postat av: Maria

GUD! Fan vad roligt för dig! Jag är avundsjuk som attans ;D Som tur är har jag ju typ en halv häst haha :P Vad bra att hon stod stilla hela vägen hem också! Dom brukar ju bli rastlösa efter några timmar bara. Måste få komma och titta på henne någon gång!

2010-05-03 @ 19:38:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0